Koronaviruset har slått ned som en bombe over hele verden, og de drastiske tiltakene som myndighetene iverksetter har rammet hele det norske samfunnet. Busser og tog har nesten ingen passasjerer, gatene er folketomme og nyhetsinnslag fra både by og land gir et dystert, nesten uvirkelig inntrykk av situasjonen. Man sitter med en følelse av at verden er satt på vent. Men ser man litt nærmere etter oppdager man at hjulene fremdeles går rundt, om enn med en lavere hastighet enn tidligere.
Byggeplassene går sin gang; myndighetenes anmodninger om å holde minst én meters avstand følges strengt og byggemøter gjennomføres via Skype eller telefon. Faktisk har denne situasjonen gjort at hele samfunnet har utviklet seg i rekordfart med tanke på å benytte seg av digitale hjelpemidler på en hensiktsmessig måte. Vi har kommet mye lengre på disse ukene enn vi under normale omstendigheter ville gjort på flere år, hevder flere teknologieksperter. Dessuten innser flere at det er mange fysiske reiser som kan erstattes av en videokonferanse. Det er bra for miljøet og bra for effektiviteten.
Her har vi Jørgen Slydahl salgssjef i H-Fasader Glassteam på kontoret på Sellebakk, mens Paal Østhus styrer sine prosjekter fra hjemmekontoret.
På Sellebakk utenfor Fredrikstad er salgssjef Jørgen Slydahl en av få medarbeidere hos H-Fasader Glassteam som fremdeles arbeider fra kontoret. De fleste har hjemmekontor og holder seg fysisk unna kolleger og kunder. Likevel er det behov for en viss tilstedeværelse og nærhet til produksjonen for å sikre flyt og raske avklaringer.
For Slydahl betyr det høyt tempo og hektiske dager med mange telefoner og møter på Skype. ”Så lenge myndighetene ikke innfører portforbud eller stanser all aktivitet, har jeg god tro på at vi skal komme oss gjennom dette”, sier Slydahl før han haster videre.
Noen kilometer unna sitter prosjektleder Paal Østhus og styrer sine prosjekter fra hjemmekontoret. ”Det er klart det er litt ekstra utfordrende å jobbe hjemmefra når barnehagen er stengt. Det er ikke alltid like enkelt å gjennomføre telefonmøter med entreprenør når en vilter 6-åring også vil ha min fulle oppmerksomhet, men stort sett går det greit”, ler Østhus. ”Mitt inntrykk er at bransjen har klart å snu seg fort rundt og tilrettelagt for denne spesielle situasjonen på en imponerende måte. Her har alle aktører spilt på lag og fått til noe bra sammen”.
Til tross for denne spesielle tiden, vil Schüco Norge likevel satse på å gi full service til dere. En del av teamet jobber hjemmefra, mens noen holde hjulene i gang på Helsfyr.
Schücos partnere over hele landet melder om stort sett full fart i administrasjon, produksjon og montasje. Noen er tynnere bemannet på grunn av sykdom eller karantene, men i det store og hele er det business as usual.
Vareflyten går som normalt fra Schücos lager i Tyskland, slik at Schüco partnere har forutsigbarhet og føler trygghet for at profiler og tilbehør blir levert hver uke.
Som hovedleverandør til våre kunder gjør vi alt vi kan for å redusere ulemper og risiko som Korona-utbruddet medfører.
Gøran Karlsen, daglig leder Schüco Norge
”Som hovedleverandør til våre kunder gjør vi alt vi kan for å redusere ulemper og risiko som Korona-utbruddet medfører. Foreløpig er grensene åpne for godstransport, og vår speditør står på og får varene ut i landet til tross for lavere bemanning. I tider som dette ser man hvor viktig det er å ha en partner som gjør alt de kan for å sikre normal drift.”, forteller daglig leder i Schüco Norge Gøran Karlsen. ”Vi i Schüco forsøker å trygge situasjonen til våre kunder gjennom stabile betingelser og ved å sikre vareflyt, og tilby service i alle ledd gjennom våre kompetente og engasjerte medarbeidere. Jeg er overbevist om at vi vil komme gjennom dette så lenge vi står sammen og yter vårt aller beste”, avslutter Karlsen.