Foto toppbilde: Steinar Skaar / Statens vegvesen
Rasteplasser langs norske veier har gjennomgått en betydelig utvikling gjennom årene. I de tidlige dager måtte reisende nøye seg med naturlige stoppesteder og særdeles enkle forhold. Det var vanlig å benytte seg av skogholt eller andre skjermede områder for nødvendige pauser, da rasteplasser med toalettmuligheter langs veiene var begrensede eller helt fraværende.
Foto: Helge Olaussen / Digitalråd
Med økende turisme og en generell økning i reiseaktivitet er det fremdeles et klart behov for bedre fasiliteter langs mange av våre veier. Flere mennesker på veiene fører til større etterspørsel etter komfortable og hygieniske stoppesteder. Da er det særdeles interessant å se hvordan satsningen på å kombinere veg og turisme har drevet frem attraksjonen Nasjonale turistveger hvor «det lille rommet» har fått en plass som en del av opplevelsen.
Utviklingen startet i 1993 etter initiativ fra Stortingets samferdselskomite om å se nærmere på kombinasjonen veg og reiseliv. Satsingen skal bidra til å styrke Norge som reisemål ved å gi vegfarende turister opplevelser som frister til lengre opphold og flere besøk. Målet er å styrke næringsliv og bosetting, ikke minst i distriktene.
Nasjonale turistveger består av 18 utvalgte strekninger som går gjennom noen av landets mest naturskjønne områder, fra kyst og fjorder til fjell og fosser. Gjennom dette initiativet har man satt fokus på å kombinere «funksjonelle behov» med estetisk appell, ved å integrere nyskapende arkitektur og kunst i utformingen av rasteplasser og utsiktspunkter.
Les også: The Bolder - unikt overnattingssted med spektakulær utsikt over Lysefjorden
Foto: Bjarne Riesto, riesto.no / Statens vegvesen
Moderniseringen innebærer en bevisst satsing på designens rolle i å fremme lokal kultur og landskap. Ved å bruke arkitektur og kunst som et verktøy, skapes det stoppesteder som ikke bare tilfredsstiller grunnleggende behov, men som også gir reisende en berikelse av områdets særegne karakter.
Les også: Et vindu til Nordmarka
Brunstranda rasteplass ligger på Flakstadøya langs E10, midtveis mellom Leknes og Å i Lofoten. Området er populært blant syklister og surfere som tiltrekkes av den hvite sandstranden og det dramatiske fjellandskapet som omgir stedet.
Det nye servicebygget på Brunstranda er utformet med en enkel planløsning som inneholder en varmestue, teknisk rom og tre toaletter, alle plassert under et karakteristisk tak. Det er benyttet hvit prikkhamret betong, et materiale som reflekterer fargen og teksturen til den omkringliggende strandsanden. For å sikre holdbarhet i det tøffe klimaet er syrefast stål benyttet på alle overflater som ikke er en del av betongkonstruksjonen.
Takkonstruksjonen består av fem betongdragere, hver 14 meter lange, som fungerer som et sentralt arkitektonisk element. Disse horisontale linjene står i kontrast til det ville landskapet og bidrar til byggets distinkte profil. Området rundt bygget er oppgradert med nye stier og benker vendt mot havet, noe som integrerer strukturen med naturen.
Schüco partner Haaland Glass og Fasade AS har bidratt til prosjektet ved å levere glass- og fasadeløsningene som slipper inn det naturlige lyset og rammer inn utsikten mot landskapet, samtidig som de oppfyller krav til holdbarhet og energieffektivitet som er nødvendig i et utfordrende klima.
Les også: Hytta på Kvamskogen med Nordens første hjørneløsning
Foto: Johan Dehlin
Ureddplassen rasteplass ligger på Helgelandskysten og er kjent for sin utsikt over både nordlyset og midnattssolen. Stedet huser Uredd-monumentet, et minnesmerke fra andre verdenskrig dedikert til mannskapet på ubåten «Uredd» som sank i Fugløyfjorden og inviterer til en stopp uavhengig av nødvendige behov.
Det arkitektoniske designet inkluderer et bølgeformet toalettbygg med myke, avrundede former. Bygget er preget av prefabrikkert krum betong, innvendige stålprofiler, ståldører og har belyste glassvegger som skaper en unik atmosfære, spesielt i mørket. Benker laget av Fauske-marmor er plassert på terrassen, noe som gir et kontrasterende element til betongen.
Les også om dette store betongprosjektet: Fra kornsilo til Kunstsilo
Rasteplassen har en ni meter bred terrasse som tilbyr panoramautsikt over havet og det omkringliggende landskapet. Trappetrinn leder ned til strandsonen, og fungerer som et amfi hvor besøkende kan sitte og nyte utsikten. Designet representerer en symbiose av funksjon og kunst, der rasteplassen fungerer som en sammenhengende enhet som smelter inn i miljøet.
De spesialtilpassede glassfasadene for den unike krumme strukturen er levert og montert av Schüco partner Bodø Glass og Ramme AS. Produktene yter god termisk isolasjon og er motstandsdyktige mot de krevende kystklimaforholdene.
Foto: Steinar Skaar / Statens vegvesen
Arkitektur spiller en sentral rolle i å forbedre reiseopplevelsen ved å gjøre design til en destinasjon i seg selv. Innovative rasteplasser som Brunstranda og Ureddplassen fungerer ikke lenger bare som nødvendige stoppesteder, men som attraksjoner som tiltrekker seg reisende med sitt unike utseende og integrasjon med naturen. Dette oppmuntrer til lengre lokale opphold og gir besøkende muligheten til å engasjere seg dypere med de omkringliggende omgivelsene.
Realiseringen av disse arkitektoniske visjonene er et resultat av samarbeidet mellom arkitekter, leverandører og nasjonale initiativer som Nasjonale turistveger. Bruken av kvalitetsmaterialer er avgjørende for å oppnå både estetiske og funksjonelle mål, og sikrer at strukturene er holdbare og tilpasset lokale klima- og værforhold.
Foto: Johan Dehlin
Brunstranda og Ureddplassen viser hvordan toalettfasiliteter langs norske veier kan utvikle seg fra å være enkle, og ofte lite innbydende nødvendigheter, til bemerkelsesverdige arkitektoniske verk. Her går funksjonalitet og estetikk hånd i hånd.
Ved å satse på gjennomtenkt design og høy kvalitet, kan enda flere rasteplasser bli viktige bidrag til både turisme og lokalsamfunn. Den varige effekten av slik arkitektur på reisende understreker betydningen av å integrere nytteverdi med visuell appell.
«Det lille rommet» langs våre Nasjonale turistveger står dermed som et symbol på mulighetene som oppstår ved å kombinere nytte med skjønnhet. Gjennom å prioritere design i selv de minste rom, viser det hvordan funksjonelle behov kan oppfylles samtidig som man fremhever den naturlige og kulturelle rikdommen. Dette løfter ikke bare reiseopplevelsen, men styrker også forbindelsen mellom mennesker og landskap.
Prosjekt: | Ureddplassen og Brunstranda | |
Hvor: | Gildeskål, Lofoten | |
Schüco Partnere: | Ureddplassen - Bodø Glass og Ramme AS, Brunstranda - Haaland Glass og Fasade AS |
|
Arkitekter: | Ureddplassen - Haugen/Zohar, Brunstranda - Studio Vatn AS og Jørgen Tandberg Arkitekt MNAL | |
Landskapsarkitekter: | Inge Dahlman / Asplan Viak | |
Byggherre: | Statens vegvesen | |
Byggtype: | Rasteplasser og utsiktspunkt | |
Fotografer: | Johan Dehlin Statens vegvesen: Lars Grimsby, Steinar Skaar, Trine Kanter Zerwekh, Frid-Jorunn Stabell |
|
Ferdigstilt: | Ureddplassen 2017, Brunstranda 2023 | |
Schüco produkter: | FWS 50, AOC 50 stål |
|