Frem til juni 2020 lå det gamle svømmeanlegget litt skjult bak trærene, innklemt mellom ungdomsskolen og Ortunparken. Men med sin fine beliggenhet rett ved Orrtuvannet åpnet rivingen av det gamle bygget fra 1960 opp for en ny kreativ tilnærming. Norconsult tegnet prosjektet, som har et samlet areal på 3.727 kvadratmeter, bestående av et opplæringsbasseng, et treningsbasseng, badstue, garderober, personalrom og teknisk rom.
Bygget ble nominert til Bergen Kommunes Arkitektur- og byformingspris for 2022.
Fagansvarlig arkitekt for prosjektet, Mari Furnes Rommetveit fra Norconsult har samarbeidet med arkitekt Anita Hagen, arkitekt Kristoffer Brosvik Thorsen og fagansvarlig landskapsarkitekt Kari Monstad. Vi har snakket med henne om intensjonen og visjoner bak dette prosjektet.
|
Mari Furnes Rommetveit er utdannet til sivilarkitekt ved NTNU i 2005. Hun har vært ansatt i Norconsult i 15 år og har god prosjekteringserfaring fra både svømmehaller og andre bygningstyper. Mari Furnes Rommetveit, arkitekt Norconsult AS |
- Hva var viktig for dere i dette prosjektet?
- Vi ønsket å skape et bygg som både tok hensyn til og beriket nærmiljøet. Planen var at badeanlegget skulle være en naturlig del av Ortunparken, og derfor la vi vekt på å bevare det eksisterende landskapet.
Svømmeanlegget er trukket ut i parken slik at det oppleves som en forlengelse av det grønne området, og innpasser seg skolens strukturer og høyder. Denne plasseringen skaper en bedre flyt mellom skoleplassen og parken, og tydeliggjør anleggets rolle som en inkluderende møteplass i lokalmiljøet. I Ortun svømmeanlegg kan man svømme med utsikt til trekronene og de høye vinduene slipper inn godt med dagslys.
- Rehabilitering av eksisterende bygg blir jo bare mer og mer viktig. Var dette et alternativ eller var det forhåndsbestemt at bygget skulle rives ned og bygges på nytt?
- Utgangspunktet fra Bergen Kommune i tidlig fase var at svømmehallen skulle rehabiliteres. Etter hvert som tilstanden på anlegget ble avdekket ble det besluttet at det skulle rives og erstattes med et nytt og større anlegg. Men noe av den gamle svømmehallen er gjenbrukt i det nye anlegget; de gamle tredragerne er benyttet til nye flotte benker i inngangspartiet, og et amfi i underetasjen.
- Akustikk er utfordrende i slike anlegg, hvordan løste dere dette?
- Ja, det er riktig. For å skape et godt rom å være i er det også viktig med god akustikk. Derfor er det en del støydemping i bassengrommene; bak trespilene i osp er det mineralull og på veggene er det store flater med treullsement. Her har vi formgitt lydabsorbentplatene slik at de harmoner i farge med vannet, og med bølgende bevegelser i designet. Fargene er gråblå og dette gir en ro i anlegget og gir utsikten i anlegget plass. Det er utsikt til parken fra bassengrommene, og de grønne trærne får komme til sin rett når veggene rundt vinduene er mer dempet.
- Kan du si noe mer om materialvalget?
- Det er viktig for oss at arkitekturen vi former er varig, vakker og funksjonell. I Ortun svømmeanlegg har vi derfor brukt varige materialer, særlig betong, siden det tåler et fuktig miljø og høye krav til holdbarhet. Der det er mulig, har vi valgt å eksponere betongen; i bassengrommene finnes det derfor høye, synlige plasstøpte betongvegger. For å binde rommene sammen og tilføre anlegget varme er taket kledd med trespiler i osp. Utvendig er svømmeanlegget kledd med båndtekket sink i gråblå toner. Dette er et materiale som står seg godt over tid og som krever lite vedlikehold.
- Universell utforming er viktig. Hva har dere tatt spesielt hensyn til i dette anlegget?
- Svømmeanlegget er universelt utformet og tilpasset multifunksjonshemmede. Nærhet mellom de to bassengrommene har vært viktig. Det har også vært viktig å kunne skjerme brukerne av opplæringsbassenget ved behov. Derfor er det en mellomsone mellom bassengrommene som i tillegg slipper lys helt inn til vestibylen og gir gjennomsyn i bygget på tvers.
- Hvordan kom dere på idéen å integrere kunstverk av Marie Buskov? Hvorfor ble denne kunstneren valgt?
- For å velge kunstner til prosjektet ble det først gjennomført en prekvalifisering, og deretter en lukket konkurranse med to deltakere. Marie Buskov ble her valgt som vinner, og juryen pekte på vinnerforslagets tidløse uttrykk og en fargeholdning som er egnet til å gi liv og vitalitet til det nye badeanlegget. Ved bruk av farget folie på deler av det store vinduet blir en mulig problematikk med motlys på objekt unngått. I stedet utnyttes lyset på en god måte, både innenfra og utenfra, til å gi et synlig og slående verk, både for de som er inne i svømmehallen og de som passerer i parken.
- Hvordan var prosessen og samarbeidet mellom alle involverte?
- Prosjektering og bygging av et svømmeanlegg er alltid utfordrende og spennende, men vi hadde godt samarbeid med alle de involverte, og spesielt byggherre Bergen Kommune, og oppdragsgiver Brødrene Ulveseth. Vi syntes vi fikk videreført mange av våre ønsker og ideer i løpet av prosessen.
- Er du fornøyd med resultatet?
- Vi er svært fornøyde med den nye svømmehallen, og hvordan den forholder seg til de omkringliggende omgivelser, og opplevelsen inne i bassengrommene med trærne og himmellyset utenfor de store vinduene. Tilbakemeldingene vi har hørt har også bare vært positive, og da er det spesielt opplevelsen inne i selve bassengrommene som trekkes frem.
Les også: Bak kulissene - Intervju med Asplan Viak om det nye Tøyenbadet
Ortun svømmeanlegg kombinerer ikke bare arkitektur og natur. Det integrerer også kunst på en ekstraordinær måte. Korridorene i svømmeanlegget er åpne og lyse, og i rommet mot skoleplassen er det utarbeidet ett veggmaleri av kunstner Marie Buskov som knytter svømmeanlegget sammen med skoleplassen. I det store vinduet mot vest er det også et kunstverk av samme kunstner. Kunsten speiler seg i vannet, og på kveldstid når bygget er lyst opp innenfra gir dette et flott fargespill.
Les om et annet prosjekt som også viser kunst integrert i fasaden er Wergelandshaugen - en reise i arkitekturens historie.
Marie BuskovMarie Buskov (f. 1980) er utdannet fra Det Kongelige Danske Kunstakademi i København og Kunstakademiet i Oslo, hvor hun tok sin Master i 2009. Hun har utført flere offentlige oppdrag bestående av glassmalerier, veggmalerier, skulpturer og liturgisk møblement, hvor det mest omfattende hittil er arbeidet for den nye Sola kirke i Norge i 2020. Verkene hennes finnes i samlingene til Nasjonalmuseet i Oslo, Kunstsilo (Sørlandets Kunstmuseum) i Kristiansand, Lillehammer Kunstmuseum og Oslo kommunes kunstsamling. I 2024 laget hun fredsprisdiplomet som ble utdelt til den japanske fredsprisvinneren Nihon Hidankyo. Marie Buskov har siden 2011 vært ansatt som formidlingsansvarlig på Kunstnernes Hus i Oslo. |
Svømmehaller har vært kjent for å være utfordrende bygninger å designe, spesielt når det gjelder valg av materialer og fasadeutforming. Et svømmeanlegg har et miljø med svært høy luftfuktighet og klor- og saltholdig luft, noe som setter spesifikke krav til materialer som benyttes.
Glassfasader i svømmeanlegg sørger for både utsyn og dagslys, samtidig som de må håndtere høye innetemperaturer og luftfuktighet. Solskjerming kan være nødvendig for å hindre blending, og fasadesystemets bærestruktur må sikres mot fuktdannelse og korrosjon. Høy luftfuktighet øker risikoen for kondens på kalde overflater, noe som kan kompenseres ved å la ventilasjonsluft strømme opp langs glassflatene. Glassets egenskaper i kombinasjon med fasadens geometri påvirker muligheten for fuktkontroll på innvendige overflater.
Profilsystemer av både stål og aluminium krever spesielle behandlinger for å motstå korrosjon som følge av det aggressive miljøet. Særlig stål må være grundig forbehandlet og lakkert, mens aluminium kan beskyttes ved foranodisering før lakkering for å forhindre filiformkorrosjon.
Innvendige veggfelt og dører av aluminium og glass må også håndtere ulike temperatur- og fuktighetssoner. Dette krever at en også innendørs ivaretar lufte- og dreneringsfunksjoner for å sikre lang levetid og funksjonalitet. Det anbefales at glass- og metallvegger ikke monteres direkte på gulvnivå, men at det etableres sokler for å hindre at disse materialene utsettes for vann i lengre perioder. For randsonen på isolerglass, og brannbeskyttende glass, vil lufting og drenering av falssonen være spesielt viktig.
Schüco partner Gjesdal Aluminium var ansvarlig for fasadearbeidene. De møtte flere utfordringer, inkludert korrosjonskrav i C5-klassen som krevde spesiallagde bolter for innfesting av fasadene i riktig legering. Montering av store glassformater, spesielt på steder med begrenset tilkomst, var også en krevende oppgave. Den elektrokromatiske glassløsningen fra Sage-glass i fasaden mot sørvest var helt ny og Gjesdal Aluminium måtte finne gode løsninger for føringsveier for kabler fra glasset uten å føre dem inn i klormiljøet.
Til tross for utfordringene, og kanskje også på grunn av disse, ble prosjektet gjennomført med suksess. Det ferdige resultatet har fått mye oppmerksomhet og skryt, og dette skyldes et utmerket samarbeid mellom alle involverte parter. Med sin gjennomtenkte arkitektur og sine tekniske løsninger er Ortun svømmeanlegg et eksempel på hvordan moderne arkitektur kan møte både funksjonelle og estetiske krav på en bærekraftig måte.
Prosjekt: | Ortun svømmeanlegg | |
Hvor: | Fyllingsdalen, Bergen | |
Schüco Partner: | Gjesdal Aluminium | |
Arkitekt: | Norconsult AS ved Mari Furnes Rommetveit | |
Byggherre: | Bergen kommune | |
Byggtype: | Offentlig badeanlegg | |
Entreprenør: | Brødrene Ulveseth | |
Fotograf: | Hugo Lütcherath | |
Ferdigstilt: | 2022 | |
Schüco produkter: |